Elektrische fietsen vergelijken
De elektrische fiets is al enige tijd aan een opmars bezig. Nederland is een echt fietsland en inmiddels hebben al veel mensen de overstap gemaakt naar een e-bike. Tegenwoordig zijn deze fietsen die ondersteund worden door een elektrische motor ook allang niet meer alleen voor ouderen. Met een elektrisch model kun je veel eenvoudiger grote afstanden overbruggen. Je gaat sneller en het kost uiteraard minder moeite om vooruit te komen. Ook als je tegen de wind in fietst of een helling moet beklimmen is de e-bike een ideaal vervoersmiddel. Een elektrische fiets is helemaal van deze tijd. Omdat je als fietser toch nog moet blijven trappen blijf je lekker in beweging. Daarbovenop is een elektrische fiets relatief goed voor het milieu. Hij verbruikt weinig energie en is daardoor een veel minder schadelijke optie dan een auto. Natuurlijk is dat ook lekker voor jezelf. Je hoeft immers geen hoge kosten te maken om de brandstof te betalen. Net als bij alle vervoermiddelen zitten er behoorlijk wat verschillen tussen de modellen van e-bikes die worden aangeboden. Een van de belangrijkste punten waar je op moet letten is de plaats van de motor.
De plaats van de motor op een e-bike
Een motor is uiteraard een belangrijk onderdeel van een e-bike. Het is immers het gedeelte dat de fiets elektrisch maakt. De kwaliteit van de motor is uiteraard belangrijk, maar ook de locatie op de fiets kan een groot verschil maken. In principe zijn er drie verschillende locaties waar de motor zich kan bevinden, bij het voorwiel, in het midden of bij het achterwiel. De motor bij het voorwiel is de goedkoopste optie, maar is ook de minst efficiënte plaats voor een motor. Je krijgt als berijder bovendien het gevoel dat de fiets naar voren getrokken wordt. Door de motor aan de achterkant te plaatsen kunnen deze problemen voorkomen worden. Je hebt echter nog steeds het probleem dat het gewicht van de fiets niet in balans is. Bovendien is het lastig om een achterband te plakken of te vervangen als daar de motor zit. Een motor in het midden is daar de beste, maar ook de duurste optie.